۱۰ نکته واجب برای خرید مبلمان که باید بدانید

خرید مبلمان
حتماً برای شماهم پیش آمده که در زمان خرید مبلمان با حجم زیادی از انواع مبلمان و سبک‌های مختلف آن‌ها رو به رو شده‌ و دچار سردرگمی در خریدتان شده‌اید. در این مقاله به 10 نکات مهم برای خرید مبلمان پرداخته‌ایم.
خرید مبلمان

خرید مبلمان برای خانه همان قدر که می‌تواند شیرین و جذاب باشد، می‌تواند دلهره آور و گیج کننده هم باشد، چون اگر ندانید چه مبلمانی می‌خواهید، قطعاً وقتی با این حجم از تنوع مبلمان موجود در بازار روبه رو شوید، گیج شده و نمی‌توانید مبلمان مناسب خانه خود را انتخاب کنید.
برای اینکه بدانید چه مبلمانی می‌خواهید، باید فاکتورها و نکات مختلفی را در نظر گرفته و یک دانش پایه‌ای در زمینه دکوراسیون داخلی، سبک‌های مختلف دکوراسیون و انواع مبلمان داشته باشید.
در این مقاله از مجموعه مقالات وبلاگ سان مبل قصد داریم ۱۰ نکته واجب برای خرید مبلمان که باید بدانید را توضیح دهیم.

نکات واجبی که برای خرید مبلمان باید در نظر بگیرید

همان طور که گفته شد، برای انتخاب و خرید مبلمان مناسب برای خانه خود، باید به فاکتورهایی توجه کنید که ممکن است در موقعیت نادیده گرفته شوند. در زیر بعضی از مهم‌ترین نکاتی که باید موقع خرید مبلمان خانه در نظر بگیرید، توضیح داده شده‌اند.

خرید مبلمان
نکاتی که باید در زمان خرید مبلمان به آن‌ها توجه کنید

۱. توجه به سبک دکوراسیون داخلی خانه

اگر برای جهیزیه خرید نمی‌کنید و فقط قصد عوض کردن مبلمان خانه خود را دارید، باید حتماً به سبک و استایل دکوراسیون داخلی خانه خود و دیگر لوازم منزل دقت کرده و مبلمان خود را هماهنگ با سایر وسایل خانه انتخاب کنید؛ مثلاً اگر فضای خانه شما مدرن است، انتخاب مبلمان کلاسیک گزینه درستی نیست و فضای شما را ناخوشایند می‌کند.

اگر به کل می‌خواهید تمام لوازم خانه خود را عوض کنید یا قصد خرید مبلمان برای جهیزیه را دارید، باید از همان ابتدا سبک دکوراسیون داخلی خانه خود را تعیین کنید. شما می‌توانید هر سبک دکوراسیون داخلی که علاقه دارید را انتخاب کنید؛ اما پیشنهاد ما این است که برای تعیین سبک دکوراسیون داخلی خانه خود، دو نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر خانه شما کوچک است و فضای کمی دارید بهتر است سبک دکوراسیون داخلی مدرن و مینیمال را انتخاب کرده تا از کوچک‌تر شدن فضا و به هم ریخته به نظر رسیدن آن جلوگیری کنید.
  • اگر خانه شما بزرگ است، دست شما در انتخاب هر سبکی که دوست دارید بازتر است؛ برای خانه‌های بزرگ می‌توانید سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک را هم انتخاب کنید.

۲. توجه به متراژ خانه

یکی دیگر از نکاتی که موقع انتخاب و خرید مبلمان باید در نظر داشته باشید، متراژ خانه است. به فضای سالن نشیمن یا پذیرایی خود دقت کنید و مبلمان را بر اساس فضایی که دارید انتخاب کنید. اگر سالن پذیرایی بزرگی دارید، می‌توانید یک سرویس کامل مبلمان کلاسیک یا سلطنتی انتخاب کنید، اما اگر فضای سالن پذیرایی شما کوچک است، بهتر است از مبلمان ظریف‌تر، نیم ست‌ها یا مبلمان ال در سالن پذیرایی خود استفاده کنید تا فضای زیادی اشغال نشود.

همان طور که گفته شد، سبک دکوراسیون کلاسیک زیاد مناسب فضاهای کوچک نیست و باعث آشفتگی و شلوغی فضا می‌شود. انتخاب مبلمان حجیم برای سالن‌های کوچک اشتباه است، چون هم فضا را کوچک‌تر نشان داده و هم باعث تاریک شدن خانه می‌شود.

۳. توجه به راحتی مبلمان

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود، راحتی مبلمانی است که انتخاب می‌کنید. به این نکته دقت کنید که آیا مبلمانی که در نظر دارید، بر اساس استانداردهای ارگونومی و آناتومی بدن انسان ساخته شده است یا نه. چون شما قرار است بعد از گذراندن یک روز کاری سخت، بقیه روز خود را بر روی مبلمان خانه نشسته، در کنار خانواده تلویزیون تماشا کرده و استراحت کنید؛ بنابراین راحتی مبلمان مسئله خیلی مهمی است که باید آن را در نظر بگیرید. در انتخاب و خرید مبلمان به فاکتورهای زیر توجه کنید:

  • قسمت نشیمن آن مناسب و راحت باشد
  • مواد به کار برده شده در ساخت آن باعث تعریق بدن نشود
  • زاویه قسمت پشتی آن برای کمر مناسب باشد
  • زاویه گردن موقع نشستن بر روی آن در حالت استاندارد باشد
راحتی مبلمان در خرید مبلمان
توجه به راحتی مبلمان در زمان خرید

۴. توجه به جنس مبلمان

این که مبلمانی که انتخاب می‌کنید از چه جنسی ساخته شده باشد، خیلی مهم است. جنس رویه مبلمان یکی دیگر از این نکاتی است که باید به آن دقت کنید. مثلاً برای ادارات بیشتر از رویه چرمی و نانو استفاده می‌شود، چون تعداد مراجعات بالا بوده و مبلمان چرم و نانو راحت‌تر تمیز می‌شوند.

اما برای خرید مبلمان منازل جنس چرم پیشنهاد نمی‌شود مخصوصاً خانه‌هایی که کودک خردسال یا حیوان خانگی دارند. روکش چرم در تابستان‌ها باعث تعریق بیش از حد بدن شده و در زمستان‌ها خیلی سرد می‌شود. از طرف دیگر ممکن است خیلی راحت خراشیده شود؛ بنابراین برای مبلمان منازل بهتر است روکش پارچه‌ای، کتان یا مخمل را انتخاب کنید.

۵. توجه به رنگ مبلمان

یکی دیگر از چالش‌ها در انتخاب و خرید مبلمان برای خانه، انتخاب رنگ است. برای انتخاب رنگ مبلمان خانه خود به عوامل مختلفی توجه کنید که مهم‌ترین آنها در زیر توضیح داده شده‌اند:

  • توجه کنید که رنگی که انتخاب می‌کنید با دیگر لوازم خانه شما هماهنگی داشته باشد در غیر این صورت فضای ناخوشایندی در خانه ایجاد می‌شود.
  • در نظر گرفتن متراژ فضایی که دارید یکی دیگر از نکاتی است که باید در انتخاب رنگ به آن دقت کنید؛ بهتر است برای فضاهای کوچک از رنگ‌های روشن استفاده کنید؛ چون رنگ‌های تیره فضای شما را کوچک‌تر نشان می‌دهند.
  • میزان نور طبیعی خانه را هم برای انتخاب رنگ مبلمان در نظر بگیرید. اگر نور طبیعی خانه شما کم است، استفاده از رنگ‌های تیره برای مبلمان توصیه نمی‌شود، در عوض، بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده کنید که باعث روشن‌تر و پرنورتر شدن خانه می‌شوند.
  • برای انتخاب رنگ مبلمان بهتر است سبک دکوراسیون داخلی خانه خود را هم در نظر بگیرید. مثلاً تناژهای رنگ قهوه‌ای معمولاً برای دکوراسیون سبک مدرن استفاده نمی‌شوند و بیشتر در سبک کلاسیک مورد استفاده هستند.
  • اگر در خانه کودکان خردسال یا حیوان خانگی دارید یا مهمانی‌های زیادی برگزار می‌کنید، بهتر است رنگ‌های خیلی روشن را برای مبلمان انتخاب نکنید، چون زودتر کثیف می‌شوند و تمیز کردن مبلمان با رنگ‌های روشن سخت‌تر است.
  • انتخاب رنگ‌های خنثی، مثل خاکستری، شیری و کرم هوشمندانه است؛ چون این رنگ‌ها تقریباً با تمام رنگ‌ها و استایل‌ها هماهنگ می‌شوند. اگر از کوسن‌های با رنگ برجسته استفاده کنید، زیبایی چشمگیری به خانه خود می‌دهید.

۶. توجه به طرح پارچه مبلمان

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به پارچه‌های طرح دار برای مبلمان علاقه دارید، بهتر است لوازم دیگر خانه را هم برای انتخاب پارچه طرح دار در نظر بگیرید؛ لوازمی مثل پرده، فرش و غیره. پیشنهاد ما این است که تمام قطعات سرویس مبلمان را طرح دار انتخاب نکنید، مخصوصاً اگر سبک دکوراسیون خانه شما مدرن است، در عوض، یک یا دو تکه از مبلمان را با پارچه طرح دار و بقیه را با پارچه‌های ساده در نظر بگیرید که زیبایی بیشتری به فضای شما بخشیده و خانه بیش از حد شلوغ به نظر نرسد.

۷. توجه به کاربری مبلمان

برای انتخاب مبلمان مناسب، باید از قبل تعیین کنید که برای چه کاری مبلمان خود را انتخاب می‌کنید؛ مثلاً آیا برای جلوی تلویزیون قصد خرید مبلمان دارید و یا برای پذیرایی از مهمان‌ها. مثلاً برای جلوی تلویزیون مبلمان راحتی ال یا یک نیم ست راحتی پیشنهاد می‌شود.

مبل کلاسیک یا استیل برای جلوی تلویزیون و لم دادن مناسب نیست. بعضی از مبلمان هم هستند که حالت نیمه راحتی دارند و شما هم می‌توانید جلوی تلویزیون از آن‌ها استفاده کنید و هم برای پذیرایی از مهمان‌هایتان. اگر فضای کوچکی دارید پیشنهاد ما این است که مبلمان نیمه راحتی را انتخاب کنید که برای هر دو منظور مناسب است.

۸. توجه به کیفیت مبلمان

حتماً یکی از مهم‌ترین مسائلی که در انتخاب و خرید مبلمان باید به آن دقت کنید، کیفیت مبلمان است. شما می‌خواهید چندین سال از مبلمان خود استفاده کنید؛ پس باید مبلی را انتخاب کنید که کیفیت قابل قبولی داشته و با دوام باشد. اگر در مورد انواع مواد سازنده مبلمان اطلاعاتی ندارید، از فروشنده بخواهید که در مورد مواد سازنده آن، اینکه داخل آن فوم قرار دارد یا اسفنج و در مورد فنرهای مبلمان سؤال بپرسید. متریال استفاده شده در ساخت مبلمان ارتباط مستقیم با دوام آن دارد.

از استحکام چارچوب مبلمان مطمئن شوید. در مورد تعداد و فاصله فنرهای به کار رفته در مبلمان از فروشنده پرس و جو کنید. مطمئن شوید که مبلمانی که خریداری می‌کنید بعد از چند سال استفاده، شکل و فرم خود را از دست نمی‌دهد.

۹. توجه به قابلیت شستشو

اینکه مبلمانی که انتخاب می‌کنید قابلیت شستشو داشته باشند، مسئله خیلی مهمی است. ممکن است بعضی از روکش‌ها و پارچه‌ها قابلیت شستشو نداشته باشند در این صورت اگر کثیف یا لک شوند شما نمی‌توانید آن را بشویید، بنابراین ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهند و مجبور می‌شوید دوباره هزینه کرده و مبلمان خود را عوض کنید.
مبلمانی که روکش نانو دارند در برابر نفوذ مایعاتی مثل چای و شربت مقاوم هستند و در صورت لک شدن با یک پارچه ساده نمدار به راحتی تمیز می‌شوند. پس شما می‌توانید سال‌های سال بدون نگرانی از کثیف شدن روکش مبل، از آن‌ها استفاده کنید.

۱۰. انتخاب تعداد مناسب

با در نظر گرفتن متراژ فضایی که دارید می‌توانید تعداد مناسب مبلمان خود را انتخاب کنید. تعداد مبلمان باید طوری باشد که فضا را بیش از حد اشغال نکند و خانه را شلوغ جلوه ندهد. از طرف دیگر، پیشنهاد ما این است که تعداد مبلمان را عدد فرد انتخاب کنید. مثلاً برای نیم ست‌ها، یک کاناپه سه نفره همراه با دو مبل یک نفره انتخاب کنید. اگر فضای بزرگ‌تری دارید می‌توانید یک سرویس کامل هفت نفره تهیه کنید.

سخن پایانی

مبلمان خانه نقش اساسی در زیبایی خانه ما دارند؛ بنابراین باید نهایت دقت را به خرج دهیم تا مناسب‌ترین مبلمان را برای خانه خود انتخاب کرده و سال‌های سال از آنها استفاده کنیم.
برای انتخاب مبلمان فاکتورهای زیادی را باید در نظر بگیرید تا در آینده با مشکلات و پشیمانی مواجه نشوید.
در این مقاله از بلاگ سان مبل، ۱۰ نکته واجب برای خرید مبلمان که باید بدانید را برای شما توضیح دادیم و امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

۵/۵ از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
error: