تفاوت فوم سرد و اسفنج اچ آر چیست؟

فوم سرد و اسفنج آچ آر
برای داشتن مبلمان با کیفیت و بادوام، باید با مواد سازنده مبلمان آشنا باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این مقاله به تفاوت بین فوم سرد و اسفنج اچ آر پرداخته‌ایم.
فوم سرد و اسفنج آچ آر

موقع خرید مبلمان خانه، زمانی که فروشنده درمورد مواد سازنده مبل صحبت می‌کند، ممکن است این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که فوم سرد بهتر است یا اسفنج اچ آر؛ از طرف دیگر، بهتر است با انواع متریال مورد استفاده در مبل آشنا باشید تا بتوانید موقع خرید، بهترین و ماندگارترین مبلمان را برای خانه خود انتخاب کنید.

برای این که بتوانید تفاوت فوم سرد و اسفنج اچ آر را بهتر درک کنید، ابتدا باید با هر یک از این مواد و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شده تا بتوانید آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

در این مقاله از بلاگ سان مبل، فوم سرد و اسفنج و ویژگی‌های آن‌ها را به شما معرفی کرده و تفاوت فوم سرد و اسفنج اچ آر توضیح را خواهیم داد.

چرا باید تفاوت فوم سرد و اسفنج اچ آر را بدانیم؟

مبلمان یک خانه، محل امن خانه است؛ زمانی که شما خسته از سر کار به خانه می‌آیید، روی مبلمان خانه خود نشسته و یا لم می‌دهید تا خستگی‌تان را در کنید. یا زمانی که مهمان دارید، حتماً دوست دارید مهمانان وقتی روی مبلمان شما می‌نشینند احساس راحتی داشته باشند.

مواد استفاده شده در مبلمان خانه باید به گونه‌ای باشند که در کنار ایجاد احساس راحتی، با دوام بوده و بر اثر استفاده مکرر بعد از چند سال شکل و فرم خود را از دست ندهد. حتماً با مبلمانی روبه‌رو شده‌اید که پس از چند سال نه تنها شکل و ظاهر آن‌ها تغییر کرده، بلکه دیگر آن حس راحتی قبل را نداشته‌اند. به همین دلیل، ضروری است که با مواد مختلفی که مبلمان را تشکیل می‌دهند آشنا باشید و ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بشناسید، تا بتوانید بهترین مبلمان را برای منزل خود انتخاب کنید.

جنس تشک اسفنج اچ آر
تفاوت فوم سرد و اسفنج اچ آر

اسفنج چیست؟

می‌توان گفت اسفنج‌ها قدیمی‌ترین موادی هستند که برای ساخت مبلمان از آنها استفاده می‌شد. به دلیل نرم و راحت بودن اسفنج‌ها، از آنها بیشتر در قسمت نشیمن مبلمان استفاده می‌شد. اسفنج‌ها همان ابرهای عادی هستند که بیشتر ما با آن‌ها آشنایی داریم. با این تفاوت که اسفنج‌هایی که در ساخت مبلمان از آنها استفاده می‌شود، ابعاد بزرگ‌تری نسبت به ابرهای معمولی دارند. معمولاً اسفنج‌های ۲۰ کیلویی، ۲۵ کیلویی، ۳۰ کیلویی و ۳۵ کیلویی در ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر چه اسفنج یا همان ابر متراکم‌تر باشد کیفیت آن بهتر خواهد بود و دیرتر فرم و شکل خود را از دست می‌دهد و خراب می‌شود. به عبارت دیگر، اگر دو اسفنجی که از نظر حجم و اندازه یکسان هستند را در نظر بگیریم، اسفنج سنگین‌تر کیفیت بهتری دارد، چون سنگینی اسفنج نشان دهنده تراکم بیشتر آن است. اسفنج‌های سفت‌تر دوام بیشتری دارند و دیرتر از بین می‌روند. حتماً تا الآن و بعد از همه این توضیحات حدس زده‌اید که اسفنج ۳۵ کیلویی کیفیت بهتری داشته و بادوام‌تر است و دیرتر فرو می‌رود.

از طرف دیگر شما می‌توانید اسفنج‌های ۳۰ و ۳۵ کیلویی را بشویید و مطمئن باشید که از فرم نمی‌افتند. درست است که اسفنج‌های ۳۵ کیلویی کیفیت و دوام بیشتری نسبت به اسفنج‌های ۲۵ کیلویی دارند، اما در بعضی قسمت‌های مبل که به اسفنج‌های نازک‌تری نیاز دارند، از اسفنج ۲۵ کیلویی استفاده می‌شود.

اسفنج‌ها خود انواع مختلفی دارند که امروزه اسفنج پلی اورتان که به آن اسفنج یورتان هم می‌گویند، بیشترین استفاده را در صنعت مبلمان دارد. این نوع اسفنج‌ها که بر پایه آب ساخته می‌شوند، بسیار منبسط و حجیم هستند. مواد دیگری در ساخت اسفنج یورتان نقش دارند که در میان آنها انواع مواد شیمیایی و افزودنی‌های مختلفی که برای ساخت هر اسفنجی لازم است، وجود دارد؛ یکی از این مواد، رزین پلی ال و ایزوسیانات است. تولید اسفنج‌های یورتان حدود ۳ روز طول می‌کشد و سپس برش خورده و برای استفاده در مبل آماده می‌شوند.

اسفنج اچ آر چیست؟

اسفنج اچ آر یکی از انواع اسفنج‌های یورتان است که در بالا توضیح داده شد. این نوع اسفنج در دمای کم یا با حرارت غیر مستقیم ساخته می‌شود. دمای پایین باعث می‌شود که این اسفنج دارای مولکول‌های بیشتر و در نتیجه حالت ارتجاعی بیشتری باشد. حالت ارتجاعی اسفنج باعث می‌شود تا نسبت به انواع دیگر اسفنج‌ها، نرم‌تر بوده و حس راحتی بیشتری را منتقل کند. اسفنج آچ آر دوان بسیار بالایی نسبت به دیگر اسفنج‌ها داشته و حالت ارتجاعی و نرمی خود را در طول زمان از دست نمی‌دهد.

اسفنج اچ آر
معرفی اسفنج اچ آر

فوم سرد چیست؟

فوم هم مثل انواع اسفنج در قسمت کف و نشیمن مبلمان، برای نرمی و راحتی این قسمت استفاده می‌شود. انواع فوم‌ها بسته به نوع آنها، با حرارت‌های مختلفی در کوره ساخته می‌شوند. فوم‌ها در انواع و کیفیت‌های مختلفی در بازار موجود هستند.

فوم سرد در دماهای پایین‌تری در کوره ساخته می‌شوند و به همین دلیل معمولاً نسبت به فوم‌های گرم، بادوام‌تر بوده و عمر طولانی‌تری دارند. دمای پایین در ساخت فوم سرد باعث می‌شود تا حالت ارتجاعی بیشتری داشته و حس نرمی و راحتی بیشتری را ایجاد کنند. فوم سرد معمولاً تا ۴ سال دوام می‌آورد و شکل و فرم خود را از دست نمی‌دهد. جالب است بدانید که در ساخت صندلی‌های اتومبیل‌ها هم معمولاً از فوم سرد استفاده می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های فوم سرد می‌توان گفت که به دلیل اینکه مولکول‌های این نوع فوم باز هستند، جریان هوا به راحتی از آن عبور می‌کند و انعطاف پذیری بیشتری دارد. از فوم سرد در ساخت انواع سرویس خواب هم استفاده می‌شود.

حالا که با اسفنج اچ آر و فوم سرد آشنا شدید و نحوه ساخت و ویژگی‌های آنها را به خوبی می‌دانید، ممکن است سؤال بپرسید که تفاوت فوم سرد و اسفنج اچ آر چیست و برای مبلمان استفاده از فوم سرد بهتر است یا اسفنج اچ آر؛ در پاسخ به این سؤال باید گفت که اسفنج اچ آر و فوم سرد هر دو از مواد اولیه بسیار خوبی ساخته شده‌اند و بسته به اینکه مبلمان شما استیل است یا مبلمان راحتی، شما باید یکی از این دو را انتخاب کنید.

فوم سرد چون سفت‌تر و خشک‌تر از اسفنج اچ آر است بیشتر در ساخت مبلمان سلطنتی و استیل از آن استفاده می‌شود و راحتی کمتری نسبت به اسفنج اچ آر دارد. از اسفنج اچ آر، چون راحتی و نرمی بیشتری نسبت به فوم سرد دارد، بیشتر در ساخت مبلمان راحتی از آن استفاده می‌شود تا حس نرمی و راحتی بیشتری را منتقل کند.

تفاوت فوم سرد و اسفنج اچ آر

البته لازم به ذکر است که با توجه به این که فوم‌ها در انواع مختلف و با تکنولوژی‌های متفاوتی ساخته و تولید می‌شوند نسبت به اسفنج‌ها که مثل ابرهای معمولی بوده و در نهایت تنوع آن‌ها در ضخامت و وزن آن‌ها است، بادوام‌تر بوده و از عمر طولانی‌تری برخوردار هستند. از طرف دیگر، یکی دیگر از دلایلی که فوم سرد دوام بیشتری نسبت به اسفنج اچ آر دارد این است که فوم سرد نسبت به اسفنج سخت‌تر و سفت‌تر و همین موضوع باعث می‌شود که دیرتر حالت و فرم خود را از دست بدهد و خراب شود.

برای مبل راحتی فوم سرد بهتر است یا اسفنج؟

همان طور که در قسمت بالا گفته شد، فوم سرد به دلیل اینکه سخت‌تر از اسفنج است بیشتر برای مبلمان استیل و رسمی از آن استفاده می‌شود و در مقابل، برای مبلمان راحتی بیشتر از اسفنج اچ آر استفاده می‌شود تا مبلمان نرم‌تر و راحت‌تری ساخته شود.

برای مبلمان راحتی بهتر است از اسفنج ۳۵ کیلویی استفاده شود که تراکم بیشتری داشته و دوام بالاتری دارد. در هر صورت اسفنج اچ آر کیفیت خیلی بالایی دارد و گزینه خوبی برای مبلمان راحتی است، چون هم عمر طولانی دارد و هم بسیار نرم و راحت است. ما در کارخانه سان مبل به صورت پیش فرض از اسفنج اچ آر برند یورتان استفاده می‌کنیم که می‌توان گفت در حال حاضر با کیفیت ترین و گران ترین نوع نشیمن برای مبلمان است. البته اگر مشتریان ما درخواست استفاده از فوم سرد یا اسفنج یورولوکس را داشته باشند، این امکان برای آن‌ها فراهم است.

سخن پایانی

برای داشتن مبلمان با کیفیت و بادوام، باید با مواد سازنده مبلمان آشنا باشید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. انواع مختلفی از فوم‌ها و اسفنج‌ها در بازار موجود هستند که کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوتی دارند.

فوم سرد در دمای غیر مستقیم و یا دمای بسیار پایین ساخته می‌شود و در کنار حالت ارتجاعی بالا، دارای کیفیت بالایی هم است. از طرف دیگر اسفنج اچ آر هم از مواد با کیفیتی ساخته شده و نرمی و راحتی فوق‌العاده‌ای دارد و بیشتر برای ساخت مبلمان راحتی از آن استفاده می‌شود، در حالی که فوم سرد، به دلیل این که نسبت به اسفنج اچ آر سخت‌تر است، بیشتر در ساخت مبلمان استیل از آن استفاده می‌شود.

در این مقاله فوم سرد و اسفنج اچ آر را به شما معرفی کرده و در مورد تفاوت فوم سرد و اسفنج اچ آر صحبت کردیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

۵/۵ از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
error: