نحوه نگهداری و نظافت مبلمان چگونه است؟

نظافت مبلمان
مبلمان منزل یکی از پر استفاده ترین قسمت‌های منزل هستند که به همین دلیل باید به خوبی نگهداری و نظافت شوند تا همیشه جلوه و کاربرد خود را حفظ کنند. در این مقاله به انواع روش‌های نظافت مبلمان پرداخته‌ایم.
نظافت مبلمان

مبلمان خانه مهم‌ترین قسمت از دکوراسیون داخلی خانه است که تأثیر خیلی زیادی بر روی زیبایی خانه دارد. از طرف دیگر، یکی از قسمت‌های خانه است که خانواده بیشترین زمان خود را در آنجا می‌گذارند؛ چه برای تماشای تلویزیون، چه استراحت بعد از یک روز سخت کاری و چه برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و پذیرایی از مهمان‌ها. طبیعتاً وقتی این سالن پذیرایی خانه بیشتر از سایر قسمت‌ها مورد استفاده است، مبلمان زودتر کثیف شده و نیاز به نگهداری و نظافت بیشتری دارد.

نحوه نگهداری و نظافت مبلمان مسئله مهمی است که باعث می‌شود بتوانید از مبل خود برای سال‌های طولانی استفاده کرده و مجبور به هزینه کردن برای مبل جدید نشوید. راه‌های مختلفی برای نگهداری و نظافت مبلمان و شستشو و لکه بری آن وجود دارد که بعضی از آن‌ها راه‌های سنتی و خانگی بوده و راه‌های جدیدتر با استفاده از ماشین‌های شستشو و نظافت است.

در زیر نکاتی را برای نگهداری و نظافت مبل به شما آموزش می‌دهیم:

توجه به دستورالعمل نظافت مبلمان

اولین قدمی که برای نگهداری و نظافت مبلمان خود باید انجام دهید، مطالعه دستورالعملی است که شرکت سازنده مبلمان برای نظافت و نگهداری آن ارائه داده است. شرکت سازنده بر اساس جنس رویه مبلمان و متریالی که در ساخت مبلمان استفاده کرده بایدها و نبایدهایی را برای نظافت آن به شما ارائه می‌دهد که توجه به این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کند که با مناسب‌ترین روش، مبلمان خود را نظافت کرده و از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

مثلاً ممکن است بعضی از محلول‌های شستشو مناسب رویه نبوده و باعث خراب یا پوسیده شدن آن شود یا حتی سبب باطل شدن گارانتی شود.
نحوه نظافت مبلمان پارچه‌ای یا کتان قطعاً با روش شست و شوی جنس چرمی فرق دارد، بنابراین نمی‌توانید از یک روش یا محلول شست و شوی ثابت برای همه نوع مبلمانی استفاده کنید.

استفاده از ماشین‌های نوین شست و شوی مبلمان

با پیشرفت تکنولوژی، ماشین‌هایی مخصوص شستشو و نظافت مبلمان به بازار آمدند که تمیز کردن آنها را خیلی آسان کرده‌اند. این ماشین‌ها در انواع مختلف موجود هستند که یکی از آن‌ها ماشین هاور اسپلاتر است. این ماشین ظاهری شبیه به جاروبرقی دارد که هم دارای ابزارهای مکنده بوده و هم مخزنی برای اضافه کردن مواد شوینده دارد.

با استفاده از این ماشین می‌توانید به راحتی لکه‌ها را از روی مبلمان خود پاک کنید؛ اما قبل از استفاده از محلول‌های شوینده، مطمئن شوید که محلول مورد نظر برای مبلمان شما مناسب است. جالب است بدانید که لوله‌ای که این ماشین دارد، بعد از هر بار مصرف به صورت خودکار تمیز می‌شود، در نتیجه احتمال رشد باکتری در این لوله به صفر می‌رسد.

دستگاه شستشو و نظافت مبلمان
دستگاه شستشو و نظافت مبلمان

ماشین هاور اسپلاتر دو مخزن آب برای جدا کردن آب تمیز و آب کثیف، یک کمپرسور جهت تولید کف، یک موتور مکنده مثل موتور جاروبرقی، یک لوله و محلول شستشو دارد. تکنولوژی به کار رفته در این ماشین از رشد باکتری و کپک زدن ماشین جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی که این دستگاه دارد، تولید فوم است. مزیت فومی که این دستگاه تولید می‌کند این است که چگالی پایینی دارد و در اسفنج مبل نفوذ نمی‌کند؛ در نتیجه، اسفنج مبل از فرم خارج نشده و مبل پوسیده نمی‌شود. از طرف دیگر، به دلیل اینکه این فوم غلظت بالایی دارد، تمام لکه‌ها و آلودگی‌های سطح رویه مبل را از بین می‌برد.

در بعضی مدل‌های این ماشین، تکنولوژی گرم کردن آب وجود دارد که باعث می‌شود آب گرم با فوم ترکیب شده و در از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌های الکترواستاتیک بهتر عمل کند.

استفاده از دستگاه بخارشوی

یکی دیگر از روش‌های نظافت مبلمان استفاده از دستگاه بخارشوی است. برای این کار بهتر است قبل از استفاده از بخارشوی، مبلمان خود را به طور کامل جاروبرقی کرده تا هیچ زباله، خاک و گردوغباری روی آن نباشد. برای شستشو از شامپو فرش استفاده کنید، بعد از اینکه کار با شامپو فرش تمام شد، برای مرحله نهایی از بخارشوی استفاده کنید. بخارشوی تمام کف شامپو فرش را به درون خود می‌کشد و به این شکل، مبلمان شما تمیز خواهد شد.

استفاده از محلول‌های خانگی

قدیمی‌ها هم روش‌هایی را برای نگهداری و نظافت مبلمان به کار می‌بستند که خیلی مؤثر بود و هنوز خیلی از افراد از این روش‌ها برای تمیز کردن مبلمان خود استفاده می‌کنند. در زیر بعضی از محبوب‌ترین این روش‌ها را توضیح می‌دهیم:

محلول های خانگی در نظافت مبلمان
استفاده از سرکه، جوش شیرین و محلول‌های خانگی در شستشو و نظافت مبلمان
  • استفاده از سرکه: سرکه یکی از بهترین مایعات برای تمیز کردن مبل است. استفاده از سرکه روشی فوری بوده که معمولاً برای پاک کردن آلودگی‌ها و لکه‌ها خیلی مؤثر است. برای تمیز کردن با استفاده از سرکه، باید آن را در یک ظرف اسپری دار ریخته و آن را بر روی مبل اسپری کنید. دقت کنید که اصلاً نباید محلول روی مبل خشک شود، فوراً بعد از اسپری کردن سرکه بر روی سطح، با دستمالی تمیز آن را پاک کنید.
  • استفاده از جوش شیرین: جوش شیرین یکی دیگر از راه‌های سریع و فوری تمیز کردن و نظافت مبلمان است؛ اما در نظر داشته باشید که جوش شیرین توانایی پاک کردن لکه را ندارد و فقط برای از بین بردن آلودگی‌ها مناسب است. جوش شیرین برای مبلمانی که جنس پارچه‌ای یا کتان دارند، مناسب است. برای تمیز کردن با جوش شیرین، مقداری از آن را بر روی سطح ریخته و بگذارید چند ساعت بر روی سطح بماند، بعد آن را با استفاده از جاروبرقی پاک کنید. به همین سادگی! خودتان تفاوت قبل و بعد از این کار را خواهید دید.
  • استفاده از سرکه و صابون: شما می‌توانید با سرکه و صابون ترکیبی درست کرده و برای تمیز کردن و نظافت مبلمان خود از آن استفاده کنید. برای درست کردن این محلول، یک فنجان برداشته و یک چهارم آن را با سرکه و سه چهارم آن را با آب ولرم پر کرده بعد یک قاشق چایخوری محلول صابونی به آن اضافه کنید. این محلول را روی سطح اسپری کنید. برای تمیز کردن محل از یک پارچه خشک و نرم استفاده کرده و برای پاک کردن صابون از روی سطح می‌توانید از یک پارچه نمدار استفاده کنید. توجه کنید که بعد از استفاده از پارچه خیس، حتماً سطح را خشک کرده تا پوسیده نشده یا بوی نامطبوعی نگیرد.

استفاده از فناوری نانو در شستشو

نانو، تکنولوژی است که از طریق آن نه تنها مبلمان را می‌توان شستشو داد، بلکه برای نظافت فرش، ماشین و غیره هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نانوشویی تنها برای تمیز کردن و از بین بردن لکه‌های روی سطح مبل نیست، با استفاده از این تکنولوژی، مبلمان شما به صورت عمقی ضد عفونی شده و از هر گونه میکروبی پاک می‌شوند. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای استفاده از تکنولوژی نانو در شستشو این است که از لک شدن دوباره پارچه جلوگیری می‌شود. بافت متراکم این تکنولوژی مثل یک محافظ برای رویه عمل کرده و از نفوذ لک و ذرات به آن جلوگیری می‌کند.

نانوشویی در نظافت مبلمان
استفاده از نانوشویی در نظافت مبلمان

در نانوشویی، فرقی نمی‌کند که جنس رویه چه باشد، در هر صورت به بافت مبل هیچ‌گونه آسیبی وارد نمی‌شود. این روش هم برای جنس رویه چرمی استفاده می‌شود و هم پارچه‌ای یا کتان.

یکی دیگر از مزایای روش شستشو و نظافت مبلمان با تکنولوژی نانو، سرعت عمل است؛ در این روش وقت زیادی صرف شستشو نمی‌شود و لکه‌ها و آلودگی‌ها در کمترین زمان ممکن از روی سطح پاک می‌شوند.

موادی که در روش نانوشویی به کار می‌رود باعث خوشبو شدن پارچه می‌شود و از رشد قارچ هم جلوگیری می‌کند. تأثیر نانوشویی طولانی مدت است و ماندگاری زیادی دارد و تا مدت‌ها از ایجاد لکه بر روی رویه جلوگیری می‌کند.

چطور بوی بد پارچه مبل را از بین ببریم؟

مبلمان شما ممکن است به دلایل مختلفی بوی بد بگیرد؛ مثلاً به دلیل چرب شدن، لباس‌های کثیف و غیره ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد شود. یکی از دغدغه‌های هر خانمی این است که اگر پارچه مبلمان بو گرفت، چطور بوی بد آن را از بین ببرد.

برای از بین بردن بوی بد، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. همچنین می‌توانید در بازار محلول‌هایی را پیدا کنید که مخصوص این کار هستند و با اسپری کردن آن‌ها روی سطح، بوی نامطلوب آن از بین می‌رود. مثلاً اسپری سیل استار فبریز فبریک یکی از این محلول‌ها است که بوی بد را به طور کامل از بین می‌برد.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مسائل تأثیرگذار در دوام بالای مبلمان خانه، نگهداری و نظافت آن است. روش نگهداری و شست و شوی مبلمان بسته به جنس رویه و مواد به کار رفته در ساخت آن می‌تواند متفاوت باشد و بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا دستورالعمل تولیدکننده را مطالعه کنید تا از مناسب‌ترین روش نظافت مطلع شوید.

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن مبلمان وجود دارد که شامل روش‌های خانگی، استفاده از مواد طبیعی، استفاده از ماشین‌های شستشو و نانوشویی است. شما می‌توانید با توجه به جنس رویه و دستورالعمل تولیدکننده، بهترین و مناسب‌ترین روش را برای شستشو و نظافت مبلمان خود انتخاب کنید.

در این مقاله روش‌های مختلف نگهداری و نظافت مبلمان را به شما آموزش دادیم و امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

مطالعه بیشتر:

How to Clean a Fabric Sofa

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
error: