تاریخچه مبل چسترفیلد برای کدام کشور است؟

تاریخچه مبل چسترفیلد
مبل چسترفیلد یکی از محبوب‌ترین انواع مبلمان، به خصوص در میان عاشقان سبک کلاسیک است. این مبل دکمه‌هایی در قسمت پشتی آن به صورت عمیق دوخته می‌شوند.
تاریخچه مبل چسترفیلد

مبل چسترفیلد Chesterfield یکی از محبوب‌ترین انواع مبلمان، به خصوص در میان عاشقان سبک کلاسیک است. به احتمال زیاد حداقل یک بار این نوع مبلمان را از نزدیک دیده‌اید، در سراسر دنیا چه در لابی هتل‌ها، چه در ادارات رسمی و چه در خانه‌ها از مبلمان چسترفیلد استفاده می‌شود.

اگر از علاقه‌مندان مبل چسترفیلد هستید، ممکن است برایتان سؤال پیش آمده باشد که تاریخچه مبل چسترفیلد چیست و مبدأ آن به کدام کشور برمی گردد؛ در این مقاله از بلاگ سان مبل قصد داریم در مورد تاریخچه مبل چسترفیلد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر در مورد انتخاب این سبک مبل شک دارید، بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

طراحی مبل چسترفیلد چگونه است؟

مبل چسترفیلد برای سبک دکوراسیون کلاسیک طراحی و ساخته شده است؛ این مبل معمولاً از جنس چرم ساخته می‌شود و دکمه‌هایی در قسمت پشتی آن به صورت عمیق دوخته می‌شوند و دسته‌های بلندی دارد که گاهی ممکن است ارتفاع دسته‌ها با پشتی مبل به یک اندازه باشد.

اما چه چیزی باعث محبوب شدن مبل چسترفیلد در سراسر دنیا شده و آن را با فرهنگ‌های مختلف در آمیخته است؟ برای دانستن ریشه مبلمان چسترفیلد ادامه مطلب را بخوانید.

طراحی مبل چسترفیلد
مبل چسترفیلد در جنس پارچه و چرم زیبایی و جلوه خاصی دارد

تاریخچه مبل چسترفیلد

تاریخچه مبل چسترفیلد به کشور انگلیس برمی گردد و گمان می‌شود که برای شخصی به نام لرد فیلیپ استنهاپ، ارل چهارم چسترفیلد که از سال ۱۶۹۴ تا سال ۱۷۷۳ (قرن هجدهم میلادی) در انگلیس زندگی می‌کرد، طراحی و سفارش داده شد. جالب است بدانید که چسترفیلد نام منطقه‌ای در انگلستان است و لرد فیلیپ یک نویسنده و سیاستمدار در آن منطقه بود. نام این مبل از اسم محل زندگی این شخص گرفته شده است. اگرچه مدرکی برای این ادعا وجود ندارد و اصطلاح چسترفیلد (Chesterfield) برای اولین بار در دهه ۱۸۰۰ میلادی برای توصیف این سبک مبلمان استفاده شد.

شایعاتی در مورد نحوه طراحی و ساخت مبل چسترفیلد وجود دارد؛ گفته می‌شود که لرد فیلیپ که از چروک شدن کت و شلوارش موقع نشستن بر روی مبل خسته شده بود، از صنعتگری در همان منطقه درخواست می‌کند تا راه حلی برای این موضوع پیدا کند و به این شکل مبل چسترفیلد طراحی و ساخته شده است.

به دلیل همین موضوع حتماً متوجه شده‌اید که مبلمان چسترفیلد کاملاً رسمی و کلاسیک بوده و مناسب فضاهای مدرن نیست. از طرف دیگر، همین داستان نشان می‌دهد که مبل چسترفیلد در آن دوران مخصوص طبقه اشراف طراحی و تولید شد؛ چون لرد فیلیپ یکی از نجیب زادگان ثروتمند و با نفوذ آن دوران بود و مبل چسترفیلد مخصوص ایشان، با بهترین چرم و مواد سازنده، ساخته شد. لرد فیلیپ همچنین به پیشروی مد در آن دوران هم مشهور بود.

اما اینکه چه شد که مبل چسترفیلد به شهرت جهانی رسید و طرف‌داران زیادی پیدا کرد به این دلیل است که لرد فیلیپ در هنگام مرگ، به خدمتگزار خود گفته است که به آقای دایرولز صندلی بده و خدمتگزار به اشتباه تصور کرده که لرد فیلیپ درخواست کرده است که بعد از او مبل چسترفیلد به آقای دایرولز برسد.

بر همین اساس، آقای دایرولز مبل چسترفیلد را به خانه برده و برای بقیه به نمایش گذاشته است. به این شکل، مبل چسترفیلد موضوع جذاب محافل ثروتمندان انگلیس شد و طرفداران زیادی در میان نجیب زادگان انگلیسی پیدا کرد؛ بنابراین یکی پس از دیگری از روی مبل اصلی سفارش دادند و به این شکل مبل چسترفیلد در خانه‌های اشراف انگلیس جای خود را باز کرد.

تاریخچه مبل چسترفیلد در دوران ویکتوریا

از زمان محبوب شدن مبلمان چسترفیلد در میان طبقه اشراف تا قبل از قرن ۱۹ میلادی، فقط زیبایی و طراحی مبل بود که اهمیت داشت و طراحان و صنعتگران راحتی مبل را در نظر نمی‌گرفتند. به خصوص در دوره ویکتوریا هم تمرکز بیشتر بر روی تجملات و لوکس بودن مبلمان بود تا راحتی آن!

کم‌کم محبوبیت مبل چسترفیلد در میان اشرافیان انگلیس بیشتر و بیشتر شد، تا جایی که مبل چسترفیلد نه تنها از جنس چرم، بلکه از جنس مخمل هم ساخته و تولید شد تا به خانه‌های بزرگ نجیب زادگان آن دوران، شکوه و جلال بیشتری بدهد.

جالب است بدانید که دکمه‌های عمیقی که امروزه بر روی پشتی مبل چسترفیلد دوخته می‌شود، تا زمان ویکتوریا وجود نداشت و مبل چسترفیلد در آن دوران بدون این دکمه‌ها تولید می‌شد. از طرف دیگر، فنرهایی هم که در امروزه در ساخت مبل چسترفیلد استفاده می‌شود تا حالت ارتجاعی آن را حفظ کند، تا ۹ سال قبل از ملکه ویکتوریا، یعنی تا سال ۱۸۲۸، هنوز اختراع نشده بود.

بعد از این که این فنرها و دکمه‌ها در ساخت مبلمان چسترفیلد اضافه شد، علاوه بر شکوه و جلال، راحتی هم به این مبل‌ها اضافه شد. اکنون که دیگر مبلمان چسترفیلد نه تنها زیبا و مجلل، بلکه راحت هم بود، کم‌کم جای خود را در خانه مردمان عادی هم باز کرد. حتی تا امروز هم این دو ویژگی هنوز در طراحی و ساخت مبلمان چسترفیلد محبوب و است و استفاده می‌شود.

در آن دوران، از کاناپه‌های چسترفیلد در باشگاه‌های مختلف مردان، مثل کالتون کلوپ در سال ۱۸۳۲ و وایت در سال ۱۶۹۳، استفاده می‌شد تا مردان اشراف شهر بر روی این مبلمان نشسته و با یکدیگر گفتگو کرده و یا بر سر قراردادهای تجاری‌شان مذاکره کنند. جالب است بدانید که در آن زمان، این کلوپ‌ها نقش اساسی در زندگی نجیب زادگان و اشرافیان انگلیس داشت، چون مردان در آن جا دور هم جمع می‌شدند، معاشرت می‌کردند، در مورد مسائل سیاسی اظهارنظر کرده و قراردادهای تجاری با هم می‌بستند.

مبلمان چسترفیلد نمادی از شکوه و جلال آن دوران است و چون از دوام خیلی بالایی هم برخوردار بوده و هست، به محبوب‌ترین سبک مبلمان برای خانه‌های اشراف زادگان تبدیل شد.

مبلمان یک امپراتوری

بعد از قرن هفدهم، امپراتوری انگلستان شروع به کشورگشایی کرده و کشورهای زیادی را تحت استعمار خود درآورد و از این طریق فرهنگ بریتانیایی را به کشورهای تحت سلطه خود هم منتقل کرد. در اوایل قرن بیستم، قدرت امپراتوری بریتانیایی کبیر به اوج خود رسید و کشورهای زیادی در جهان تحت استعمار انگلیس بودند. همان طور که انگلیسی‌ها فرهنگ و آداب و رسوم خود را به کشورهای تحت سلطه خود منتقل می‌کردند، مبل چسترفیلد را هم که حالا دیگر بخشی از این فرهنگ بود، همراه خود به این کشورها بردند. به همین صورت بود که استفاده از مبل چسترفیلد کم‌کم در سرتاسر جهان رواج یافت و طرف‌داران زیادی پیدا کرد.

مبل زیگموند فروید روان‌شناس معروف

شاید جالب باشد بدانید که زیگموند فروید، فیلسوف و روان‌شناس معروف در دهه ۱۸۰۰ میلادی، از مبلمان چسترفیلد در دفتر کار خود استفاده می‌کرد. زیگموند فروید را پدر روانکاوی می‌دانند؛ او نقش اساسی در پیشرفت‌های امروزی عمل روان‌شناسی داشت. فروید معتقد بود که بهترین راه برای اینکه بیمار همه افکار و احساسات درونی خود را افشا کند این است که ترسی از مجازات نداشته باشد؛ بنابراین برای این کار تکنیکی را استفاده می‌کرد و آن این بود که در نزدیکی بیمارهایش طوری می‌نشست و با آن‌ها صحبت می‌کرد که مریض‌هایش او را نمی‌دیدند.

ملزومه موفقیت این روش این بود که مریض در آرامش و راحتی کامل باشد و هیچ گونه استرسی یا ناراحتی فیزیکی را تجربه نکند، در این شرایط، یک مبل راحت، اساسی‌ترین نقش را در راحتی بیمار ایفا می‌کرد. فروید برای راحتی بیماران خود از مبل چسترفیلد در اتاق خود استفاده می‌کرد و همین موضوع باعث می‌شود که به سطح راحتی مبلمان چسترفیلد پی ببرید. مبل چسترفیلدی که زیگموند فروید برای بیماران خود از آن استفاده می‌کرد، امروزه در یک موزه در لندن نگهداری می‌شود.

استفاده فروید از مبل چرمی چسترفیلد باعث شد تا این مبل به مبل روانکاوی شهرت یابد و بسیاری از افراد برای آرامش داشتن و کم کردن استرس از آن استفاده کنند.

جالب است بدانید که بعد از فروید، نوه او به اسم لوچین که در قرن بیستم هنرمند معروفی بود، از سوژه‌های آثار خود درخواست می‌کرد تا بر روی مبل چسترفیلد تیره رنگی که در آتلیه‌اش داشت، بنشینند. مهم‌ترین اثر این هنرمند بزرگ، نقاشی از دو دخترش، بلا و استر، است که در سال ۱۹۸۸ کشیده شده و دخترانش را نشان می‌دهد که بر روی یک مبل چسترفیلد مشغول استراحت هستند.

مبل چسترفیلد امروزی

همان طور که گفته شد، در دوران قدیم مبل چسترفیلد را فقط اشرافیان و ثروتمندان انگلیس می‌توانستند استفاده کنند، نه به این دلیل که استفاده از آن برای مردم عادی ممنوع بود، بلکه چون از مواد خیلی مرغوبی در ساخت آن استفاده می‌شد (مثل چرم طبیعی)، مبل چسترفیلد خیلی گران قیمت بود و معمولاً مردم عادی توان مالی تهیه این مبل را نداشتند. اما بعد از گذشت سال‌ها و راه یافتن طرح چسترفیلد به کارخانه‌ها، تولید انبوه این سبک مبل باقیمت‌های مقرون به‌صرفه‌تر امکان پذیر شد و مردم عادی هم توانستند از مبلمان چسترفیلد در خانه‌های خود استفاده کنند.

امروزه مبلمان چسترفیلد در طرح‌های مختلف و با مواد سازنده متنوعی در بازار یافت می‌شود؛ اما سبک کلاسیک خود را، مثل دوران قدیم حفظ کرده است، با این حال، اگر سبک دکوراسیون داخلی خانه شما مدرن است و در عین حال از علاقه‌مندان مبلمان چسترفیلد هستید، می‌توانید مبل ال طرح چسترفیلد را انتخاب کنید که مناسب برای فضاهای مدرن است. اگر قصد خرید مبلمان چسترفیلد را دارید، با خیال راحت این مبل را انتخاب کنید؛ چون نه تنها از مد نمی‌رود، بلکه از دوام بالایی برخوردار بوده و شما می‌توانید سال‌های سال از این مبلمان استفاده کنید.

سخن پایانی

مبل چسترفیلد یک مبل کلاسیک و مجلل است که پیدایش آن به قرن هجدهم در انگلیس برمی گردد. شخصی به نام لرد فیلیپ درخواست طراحی و ساخت این مبل را داد که نام این مبل از نام فامیل این شخص گرفته شده است. مبل چسترفیلد علاوه بر ظاهر مجلل و شیکی که دارد، خیلی راحت است، تا حدی که روان‌شناس معروف، زیگموند فروید، برای راحتی بیماران خود از مبل چسترفیلد استفاده می‌کرد.

در این مقاله تاریخچه مبلمان چسترفیلد را توضیح دادیم که امیدواریم برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

۵/۵ از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
error: